NitroTek

Karbonitrācija

jeb Carbonitriding - angļ. v., Karbonitrieren, Nitrierhärten - vācu v. ir metalurģiska virsmas pārveidošanas tehnoloģija, kas tiek izmantota, lai palielinātu virsmas cietību metālam, tādējādi samazinot nodilumu. Procesa laikā, oglekļa un slāpekļa atomi iespiežas atomu spraugās uz metāla, palielinot virsmas cietību. Karbonitrāciju bieži piemēro nedārga, viegli mehāniski apstrādājama zema oglekļa satura metālam, lai piešķirtu virsmai īpašības kā dārgākam un grūtāk apstrādājamas pakāpes tēraudam. Karbonitrētu detaļu cietība 60-65 HRC vai 750-850 HV.

Vispārēja informācija

Karbonitrācija ir metāla apstrāde speciālā gāzes vidē, kas nodrošina slāpekļa un oglekļa avotu. Slāpeklis kopā ar oglekli tiek adsorbēts virsmā un difuzē sagatavē. Tā tiek veikta temperatūrā 800-940° C un veido cietu, nodilumizturīgu slāni, parasti 0,1 - 0,8 mm biezu. Slāņa dziļums tiek pielāgots pēc detaļas pielietojuma; biezāks slānis palielina labāku ilgizturību. Karbonitrācija maina tikai detaļas augšējo slāņa daļu, un neievieš papildus materiāla slāni, tāpēc process būtiski nemaina detaļas izmērus, bet iespējama formas deformācija. Tad seko dzesēšana, kas nodrošina cietu slāni un stipru serdi.

Karbonitrācijas procesa iezīmes

  • zema oglekļa satura/ neleģētiem metāliem iespējams celt stiprību un nodilumizturību
  • iespējama formas deformācija
  • augstas precīzitātes izmēru detaļām ieteicams veikt mehānisku galējo apstrādi pēc rūdīšanas

Piemēri tipiskiem karbonitrācijas procesa pielietojumiem

Šo virsmas cietības uzlabošanas metodi plaši izmanto rūpnieciski attīstītās valstīs kā Skandināvijas valstīs un Vācijā.
 
Karbonitrāciju izmanto:
zobratu zobiem
izciļņiem
vārpstām un asīm
gultņiem
skrūvējamiem stiprinājumiem
tapām
hidraulisko virzuļu stieņiem
automobiļu sajūga diskiem
instrumentiem
presformām
hydraulic pump spare parts